Een dag bij Contiweb

Draaier
De dag start met het bekijken van de planning van de te maken onderdelen. Vandaag ga je aan de slag met een wals voor in onze eigen machine. Dit is een van de onderdelen die we zelf maken op onze draaibanken. Nadat je de specificaties hebt bekeken zorg je dat de machine op de juiste manier wordt ingesteld. Om 9.00 uur sluit je aan bij de dagstart met het hele team. Dit doen we twee keer per week, we bespreken dan de status van de orders en eventuele bijzonderheden binnen de afdeling.
Je eerste product van de dag heeft tijdens de dagstart gewoon doorgedraaid en moet nog een uur draaien. Je hebt ondertussen mooi de tijd om je voor te bereiden op de volgende order, zodat je daarna meteen door kan. Ook zie je in de planning dat het mogelijk is om tegelijkertijd een order op een andere draaibank aan te zetten, je start de voorbereiding en zet de machine aan. Doordat het beide lang draaiwerk betreft kan je beide banken in de gaten houden, dat werkt wel zo efficiënt.
Tijdens de lunchpauze is het tijd voor ontspanning en praat je gezellig bij met je collega’s. Je kan daarna weer opgeladen aan de middag beginnen.
Na de lunch is je eerste product van de dag klaar. Je voert de eindcontrole uit en meldt het product gereed. Deze wals gaat naar de assemblage om te verwerken in een nieuwe machine. Daarna ga je verder met het programmeren van een nieuw programma voor je volgende product zodat je deze in de middag nog kan maken op de draaibank. Het betreft een setje van 4 walsen die minder complex zijn, je hebt daarmee meer handelingen achter elkaar aan de machine. Hier vul je de rest van de middag mee en tussendoor help je nog een collega met een vraag en maak je samen een praatje. Je kan daarna met een voldaan gevoel naar huis toe.
Initial Purchaser
Jij start je dag met een kort overleg met je directe collega’s. Samen bespreek je de status van de inkooporders, lopende projecten en eventuele knelpunten. Je houdt daarbij scherp in de gaten hoe leveranciers presteren op het gebied van kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, kosten en kwantiteit. Als je afwijkingen signaleert, bijvoorbeeld in levertijd, dan ga je direct aan de slag om problemen te voorkomen.
Er komt een spoedje van parts binnen voor een component dat niet op voorraad ligt. Je gaat bij de gebruikelijke leveranciers na of dit snel te leveren is. Daarnaast kijk je op internet of dit elders op voorraad is en tegen welke condities. Deze informatie speel je meteen door aan parts zodat zij kunnen bepalen welke kant we opgaan met betrekking tot levering. Vervolgens bestel je het component en vervolgt de order tot binnenkomst.
Later in de ochtend heb je afdelingsoverleg, deze keer staat het delen van marktinformatie op de agenda. Je deelt je kennis over prijsontwikkelingen, trends en risico’s. Later in de week zal je deze informatie ook delen met je collega’s in de organisatie zodat dit gebruikt kan worden bij het uitvoeren en plannen van projecten.
Tijdens de lunch is tijd voor ontspanning en praten we bij met collega’s. We wandelen een rondje zodat we weer opgeladen aan de middag kunnen beginnen.
In de middag staat een afspraak met een leverancier gepland. Doel is om zo gunstig mogelijke inkoopvoorwaarden te realiseren, waarbij je zowel let op de kosten als de betrouwbaarheid van de levering.
De afspraak is goed gegaan en je hebt er vertrouwen in dat je met deze leverancier een solide supply chain kan opbouwen. De eerste periode zal je het zelf opvolgen, als alles goed staat draag je het pakket over aan de operationele inkoop voor verdere afhandeling.
De rest van de middag behandel je je mail en bel je nog met wat leveranciers om contacten te onderhouden. Je kan daarna met een voldaan gevoel naar huis.

Onze werknemers aan het woord
Ron Blij
Field service engineer
Noud Janssen
Software engineer
Vince Giesbers
Project coordinator
Martin Jans
Product specialist



